Spelregels
Natuurlijk kun je gewoon lekker een 'balletje slaan' met je maatje, zonder je al te druk te maken om officiële regels. Maar als je er dan toch een wedstrijdje van maakt is het wel zo leuk om je aan de spelregels te houden. En die zijn bij squash helemaal niet zo ingewikkeld. Natuurlijk kan er altijd discussie ontstaan, vooral wanneer er om een 'let' wordt gevraagd, maar de overige regels spreken eigenlijk voor zich.
Het spel
Speel om en om de bal. Het spel stopt als:
- De bal op of boven de rode lijn uitkomt, de bal is dan uit (soms zijn de lijnen blauw, wit geel of groen)
- De bal op of onder de tin komt, de bal is dan down.
- De bal 2x stuit voor je slaat, of 2x op je racket komt, dan is de bal not up.
Toss met het racket wie de opslag mag beginnen.
De opslag
Je mag kiezen of je van links of rechts met de opslag begint. Bij de opslag moet minstens 1 voet binnen het serveervak staan, zonder daarbij een lijn te raken, de andere voet mag overal staan.
Sla de bal op de voormuur boven de serveerlijn en onder de uitlijn (en daarna eventueel op de zijmuur). De bal moet dan in het ontvangstvak komen en mag daarbij de rode lijnen 1 en 2 niet raken.
De ontvangst
De ontvanger mag overal staan, als hij de serveerder maar niet in de weg staat. De beste plaats is in het midden van het ontvangstvak. Je kan de bal meteen (zonder stuit) slaan of eerst 1 maal laten stuiten en dan slaan. Verdedig door de bal hoog achterin te slaan (lengteslag of cross lob). Val aan met een snelle slag.
De serveerder mag naar het midden van de baan, bij de ”T”, mits hij de ontvanger niet hindert als deze gaat slaan.
Puntentelling
De officiële puntentelling is de puntperrally
Als je een rally wint, krijg je er een punt en mag je (weer) serveren. Als je aan service was gebleven, moet je wel serveren vanuit het andere serveervak.
Een game win je als je als eerste 11 punten behaalt. Bij 10-10 verleng je tot iemand 2 punten meer heeft (2 punten verschil).
De wedstrijd (match) win je door als eerste 3 games te winnen (best of 5 games).
Stroke, let of no let
- Als de tegenstander in de slag naar de voormuur staat (binnen de driehoek van bal naar voormuur) speel niet door maar stop. Je krijgt een stroke ofwel je wint de rally en krijgt een punt.
- Als de tegenspeler net buiten de driehoek staat stop dan ook voor de veiligheid. Je krijgt een let ofwel de rally wordt opnieuw gespeeld.
- Maar als er geen hinder van de tegenstander was, dan krijg je een no let en verlies je de rally.
Stroke, let of no let
Als je de bal wilt slaan, maar je tegenstander staat dicht bij je, stop dan.
Je krijgt eenstroke als hij in je zwaai staat (zie driekwart cirkel).
Je krijgt een let als je bang bent hem te raken, maar hij je nog voldoende ruimte geeft.
Als je helemaal geen hinder ondervindt, dan krijg je een no let.
Turning
Als je om je as draait of als de bal achter je langs gaat en je daarna de bal wil spelen, dan heet dat een turning. Je bent even de bal kwijt en het is dus gevaarlijk om de bal te slaan.Stop dan en je krijgt een let.
Speel je toch, raak je de tegenstander met de bal, dan krijgt je tegenstander het punt. Dat is gedaan, omdat je in deze gevaarlijke situatie de bal niet mag slaan. Stop altijd en je krijgt een let.
Bron: http://www.squashlife.nl